superposant esquemes

Fa un temps @sarok va compartir a twitter l’enllaç d’una publicació de LabfourcultureConverging Pathways to new Knowledge una reflexió (traduïda fa poc al castellà) amb gestors culturals on s’abordaven els nous rols i noves realitats en la gestió de la cultura vers una realitat canviant i complexa que obliga a repensar les polítiques culturals així com els projectes, i també el posicionament i la missió dels gestors culturals.

Per altra banda, el 2005, Dorte Skot-Hansen en el seu article Why Urban Cultural Policies? va analitzar les polítiques culturals urbanes a Europa i va proposar o resumir el model de les 4 E: empowerment, enlightenment, economic impact, entretainment, els quatre eixos que podien resumir les polítiques culturals a les ciutats europees.

Quin encaix poden tenir els nous elements i actituds que presenta la publicació de Labfourculture en l’esquema de les 4 E? Aquests nous elements o tendències desquadren la proposta de Skot-Hansen o bé la doten d’una nova complexitat?

Les noves realitats que plasma Labfouculture poden inscriure’s entre els eixos traçats per les 4E, són idees que poden moure’s en l’esquema, conceptes complexos i interdisciplinars, a taques entre diferents eixos però m’atreveixo a proposar una distribució.

Així, l’aparició de nous experts en àmbits del coneixement (o els coneixements pràctics), i el reconfigurat concepte dels curadors es situen entre l’eix del coneixement/enlightment i l’empoderament ciutadà. Podríem englobar-ho sota el concepte de cocreació… Aquests fenòmens afavoreixen la implicació ciutadana, la unió de coneixement col·lectiu, afavorint la cohesió i la participació ciutadanes per a la transformació social i posant damunt la taula, en les polítiques culturals el concepte d’educació expandida i edupunk amb més força.

Un dels elements que sorprenen és la importància de la conversa i la confiança vers l’altre (persona o institució humanitzada), un exponent de la revolució de les xarxes socials, generadores de noves proximitats a partir d’afinitats, diàlegs i moments compartits. Aquest element que destaca també Labfourculture pot inserir-se a cavall entre l’entreteniment (el diàleg sense una finalitat clara, el xerrar per xerrar) i l’empoderament ciutadà, una conversa i una confiança abocada a la mobilització, l’intercanvi i la participació ciutadana, capaç d’implicar persones en la creació i desenvolupament de projectes culturals i socials que ajudin a millorar la comunitat des d’una clau artística, amb un objectiu determinat o que es determina a partir d’aquest diàleg i que es basa, un cop més, en la cocreació.

Entre l’entreteniment i l’impacte econòmic trobem el consum cultural en diferents suports i formats. Labfourculture no el destaca però és una realitat palesa, cada cop més connectats a més llocs i des de més llocs… L’augment del consum cultural en la societat actual és una constant, com també és una constant el fet que cada cop més el valor del consum cultural recau en els suports més que en els continguts. Sovint des de les polítiques públiques atenem al consum presencial però cal redimensionar aquests conceptes atenent a la producció i el consum cultural en clau global-local i presencial-virtual, cal treballar-lo generant polítiques culturals que apostin per consums actius, diversos i diversificats.

Finalment, entre el coneixement i l’impacte econòmic trobem la innovació, tant en l’evolució de continguts com l’evolució tecnològica que afavoreix el desenvolupament econòmic. Les ciutats innovadores i creatives saben crear les condicions necessàries per atraure el talent, conservar-ho i afavorir el pas de nous experts a agents de talent que donen valor a les ciutats abocant la seva creativitat que interactúa amb les polítiques culturals i es retroalimenten afavorint el desenvolupament social, cultural i econòmic de la comunitat

Un darrer apunt, i en aquest cas el més important… garantir l’accés universal i normalitzat a la xarxa com a pas previ i imprescindible per seguir construint ciutadanies més riques i complexes, en diàleg i evolució constant.

 

Anuncis

Quant a mardiaca

Treballo amb persones des de la cultura, a @lacapsa
Aquesta entrada s'ha publicat en Català, General i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s